Friday, February 27, 2009

pe nih???

ni ada 1 resepi simple kot utk spe2 yg trase nk try.. nme mskn nih "KHENG SOM" haahah
nme die cm suspicious je kn tp xpe still HALAL..
ni aku jmp kt tenet tp aftr di analisis aku rse lbey kurang cm singgang je pon
tp aku rse still rmai je yg xtaw pe tuh singgang kn...
biasa ny org trengganu ada mknn ni tp kt tmpt aku rami org pntai timur so aku lbey dkt dgn mknn pantai timur...
die lbey kurang cm ikan rebus la tp aku rse r klu ikan rebus cm xde rse je coz cm air dgn ikan je kn huhuhuh
xtaw la..
urm kt cni aku ade bg skali dgn bahan2+cara nk wat...

slmt mencuba..

BAHAN-BAHAN:

2 ekor ikan kembung

2 labu bawang besar (hiris)

2 batang serai (ketuk)

2 sudu besar serbuk kunyit

3 biji limau nipis

Sedikit garam

Sedikit gula


CARA MENYEDIAKAN:

1.Bersihkan ikan dan rebuskan bersama kesemua bahan-bahan.

2.Tambahkan gula dan garam secukup rasa.

3.Akhir sekali, masukkan perahan limau nipis. Sedap jika kuahnya rasa agak masam.


p:s/ resepi ni cm biasa r bley je wat ikut citarasa sndri

klu ske pedas2 letak la cili byk sket bru kaw..

ps2 klu xnk gne limau nipis (coz certain org yg gastrik@ada pnykt dlm perut xbley)

korg bley ltk air asam jawa@asam keping...

sama gk rse..

tp beware klu byk sgt asam jawa nti kuah nya jd pahit plak!!!

uhuhuuhuhu

pape pn slmt mencuba ya

klu aku ada ksmptn lg, nti aku kongsi lg mskn yg cm best heeheh


byk je resepi turun temurun nk kongsi dgn korg tp mse plak xbrp mengizinkan lately huhhuuu


chow..



No comments:

Post a Comment

hey there..
U r welcomed to this blog and pleased to leave comments
but kindly please follow the humanity stigma..
nway thnx a lot for your co operations guys.. (^_^)